اهمیت طراحی سایت

وب سایت‌ها در حال تغییر بسیاری از جنبه‌های زندگی و زمینه‌های شغلی هستند. به عنوان مثال بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش بگذارند و یا برخی فروشگاه‌ها در کنار فروشگاه فیزیکی، به فروش اینترنتی محصولات خود می‌پردازند. در واقع می‌توان گفت که افراد زیادی از این بستر برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و توانسته‌اند به موفقیت برسند. در این مقاله می‌آموزیم که چرا طراحی سایت مهم است

برخی از صاحبان کسب و کار تصور می‌کنند داشتن یک صفحه‌ی اینستاگرام یا کانال تلگرام و غیره برای فروش آنلاین کافی است. در صورتی که شبکه‌های اجتماعی فقط می‌توانند به رشد کسب و کار شما در فضای آنلاین کمک کنند، اما همان‌طور که تجربه کرده‌ایم شبکه‌های اجتماعی به هر دلیلی ممکن است از دسترس خارج شوند اما وب سایت مرجعِ معتبرِ کسب و کار شماست. و شما با داشتن وب سایت یک رسانه‌ی دائمی در اختیار دارید.

چرا طراحی سایت مهم است؟

امروزه اهمیت و ضرورت برندسازی برای کسب و کارهای نوپا بر کسی پوشیده نیست. داشتن برند، موجب افزایش اعتبار شرکت و کسب و کار شما در بازار می‌شود. یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به شما در برندسازی موفق کمک کند، داشتن یک وب سایت است. 
اگر صاحب یک کسب و کاری هستید، که خدمات ارائه می‌دهید یا محصولی برای فروش دارید، وب سایت روشی خیلی راحت و سریع برای معرفی خدمات و محصولات شما است، زیرا کاربران می‌توانند در هر زمان و مکانی که هستند، با خدمات شما آشنا شوند و محصولات شما را خریداری کنند.
اگر فریلنسر هستید داشتن یک وب سایت شخصی برای شما الزامی است. شما می‌توانید در وب سایت خود، نمونه کارها و مهارت‌های خود را قرار دهید. وب سایت روشی برای انتقال تجربه‌های شما به مخاطبان‌تان است. علاوه بر این هنگام مصاحبه‌های شغلی نیز می‌توانید نشانی سایت خود را به مصاحبه کننده ارائه دهید. که بر روی دید کارفرما نسبت به حرفه‌ای بودن شما تاثیر مثبت می‌گذارد.
ممکن است دلایل داشتن سایت و تاثیرات آن بر مخاطبان و تجارت شما، شما را متعجب کند. پنج دلیل اهمیت طراحی وب سایت عبارتند از:

۱- مخاطبان با مشاهده‌ی وب سایت شما، یک تصویر اولیه از شما به دست می‌آورند.

شما در وب سایت خود، تصویر کسب و کار و تجارت خود را نشان می‌دهید. مخاطبان، بلافاصله پس از ورود به وب سایت، درباره‌ی شما داوری می‌کنند. بنابراین شما باید تلاش کنید تا در چند ثانیه‌ی اول تاثیر مثبتی بر مخاطبان خود بگذارید. مثلا اگر وب سایت شما طراحی خوبی نداشته باشد و یا برای نمایش در صفحه نمایش موبایل طراحی نشده باشد، و یا هیچ محتوای جذابی نداشته باشد، بلافاصله یک احساس منفی به کاربران منتقل خواهد شد و آن‌ها وب سایت شما را برای رفتن به وب سایت رقیب ترک می‌کنند. طراحی وب سایت بر نحوه‌ی درک مخاطبان از نام تجاری شما، تأثیر می‌گذارد. ایجاد یک تاثیر مثبت بر روی آن‌ها باعث می‌شود كه در سایت باقی بمانند. بنابراین با طراحی خوب و جذاب، می‌توانید کاربران را در سایت خود نگه دارید و این موجب جلب اعتماد آن‌ها خواهد شد.

۲- بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به فروش شما کمک می‌کند.

مبحث سئو خیلی گسترده است و در این مقاله قصد ندارم به آن بپردازم، بارها شنیده‌ایم که یکی از دلایل اهمیت طراحی سایت، دستیابی به فروش آنلاین بیشتر است. حال اگر  بعد از طراحی سایت، تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی را رعایت کنید، رتبه‌ی شما در کلمات کلیدی حوزه‌ی فعالیت‌تان افزایش می‌یابد، و به مرور زمان به صفحه‌ی اول و رتبه‌‌ی یک دست می‌یابید. که این موضوع به فروش آنلاین بیشتر شما کمک می‌کند.

۳- تنظیم سایت برای خدمات مشتری

وب سایت روشی برای ارتباط با مشتری است، و این دید را به کاربر می‌دهد که شما چه خدماتی به آنها می‌هید. اگر تلاشی برای طراحی یک وب سایت استاندارد و جذاب نکنید، کاربران شما تصور می‌کنند که شما برای کمک به آن‌ها نیز تلاشی نخواهید کرد.
در واقع وب سایت، نمایندگیِ دیجیتالیِ خدماتِ مشتری شماست. اگر وب سایت شما مدرن و دارای محتوای جذاب باشد، کاربران شما از صفحه‌ی شما استقبال بیشتری می‌کنند. از سوی دیگر، یک سایت قدیمی با طراحی استاتیک باعث دور شدن مشتریان می‌شود.
پس قبل از شروع طراحی سایت، تمامی خدماتی که به مشتری می‌دهید را مستند کنید و در اختیار طراح قرار دهید، باید به این نکته توجه کرد که ممکن است بعضی از خدمات به صورت آنلاین باشد، اگر بخواهم این موضوع را با مثال توضیح بدهم، می‌توان به پشتیبانی مشتریان از طریق اضافه کردن امکات چت آنلاین، یا اضافه کردن امکان تیکت اشاره کرد.

۴- طراحی اصولی سایت باعث ایجاد اعتماد بین شما و مخاطبان می‌شود.

کاربران اینترنت به وب سایت‌هایی با طراحی ضعیف اعتماد ندارند. اگر طراحی سایت شما از دید آن‌ها ضعیف به نظر برسد یا اطلاعات درون سایت قدیمی باشند، آن‌ها به سایت شما اعتماد نخواهند کرد.
تصور کنید فردی به دنبال ثبت سفارش عمده فروشی با یک شرکت تولیدی است. این فرد تصمیم به پرداخت هزینه‌ای هنگفت گرفته است و در صورتی که وب سایت شما نتواند اعتماد او را جلب کند، به سراغ شرکت رقیب شما خواهد رفت. در واقع زمانی که کاربران تصمیم به ادامه‌ی حضور در وب سایت شما می‌گیرند، شانس بیشتری برای فروش محصولات خود و کسب درآمد خواهید داشت.
شما می‌خواهید وب سایت شما از سایر رقبا متمایز باشد. اگر یک وب سایت قدیمی، منسوخ شده و با محتوای کم کیفیت داشته باشید، رقیب شما از شما پیشی می‌گیرد. گاهی اوقات حتی اگر قدمت وب سایت شما نسبت به رقیب بیشتر باشد باز هم وب سایت رقیب‌تان که خوب طراحی شده‌ است و محتوای جذابی دارد، عملکرد بهتری نسبت به وب سایت قدیمی شما خواهد داشت.

۵- حفظ کسب و کار شما در عصر تکنولوژی

آیا می‌دانستید تا ۱۰ سال آینده اکثر مشاغل سنتی از بین خواهند رفت و یا تبدیل به کسب و کار آنلاین خواهند شد؟! نمونه‌ای از مشاغل در حال شکست، تاکسی‌های غیر آنلاین هستند، که شرکت‌هایی مانند اسنپ و … جایگزین آن‌ها شده‌اند. این اتفاق به زودی برای اکثر مشاغل رخ خواهد داد.
طبق آخرین تحقیقات بیش از ۸۵ درصد از جمعیت ایران از اینترنت استفاده می‌کنند. با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال مانند موبایل، تبلت و کامپیوترهای شخصی، تعداد کاربرانی که از طریق اینترنت در جستجوی کالا و خدمات مورد نیاز خود هستند نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. بنابراین شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و با داشتن وب سایت در معرض دید مشتریان بیشتری قرار بگیرید.
به عنوان نمونه، افراد پر‌مشغله ترجیح می‌دهند به جای ساعت‌ها قدم زدن در بازار، در مدت زمانی کوتاه، نیازهای خود را از یک فروشگاه اینترنتی تامین کنند تا از این طریق در زمان خود صرفه جویی کنند و محصولات مورد نظر را از فروشگاهی با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنند. در نتیجه شما می‌توانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید و با ایجاد وب سایت، محصولات خود را در معرض خریداران بیشتری قرار دهید.

سایت طراحی نکنید اگر…

اگر از آن دسته از افرادی هستید که تصور می‌کنید، با طراحی یک وب سایت و رها کردن آن در عرض چند روز وب سایت شما به صفحه‌ی اول گوگل می‌آید. و شما فروش آنلاین را تجربه می‌کنید سخت در اشتباهید. و در این صورت بهتر است برای این کار هزینه نکنید!
بگذارید با یک مثال شفاف‌تر توضیح بدهم، فرض کنید شما در یکی از پاساژهای معروف تهران فروشگاه دارید، و اما فروشگاه دوست‌تان در یک کوچه از محله‌های قدیمی تهران است. هر دوی شما در یک صنف فعالیت می‌کنید، هر دو فروشگاه آنلاین دارید، شما در دنیای وب و مجازی هیچ فعالیتی ندارید و وب سایت‌تان را از زمانی که طراحی شده است اصلا بروزرسانی نکرده‌اید. اما دوست شما یک متخصص دیجیتال مارکتینگ استخدام کرده است.
فروش آنلاین دوست شما چندین برابر فروش شماست، به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟ همان‌طور که در این مقاله توضیح دادم، عصر تکنولوژی است و مکان فروشگاه شما هیچ اهمیتی ندارد، بلکه فروشنده‌ای موفق‌تر است که بتواند کاربرش را بشناسد و با توجه به نیاز کاربر برایش محتوا تولید کند، فروشنده‌ای موفق‌تر است که بتواند دیجیتال مارکتینگ بهتری انجام دهد. و این راز موفقیت دوست‌تان نسبت به شماست.
جمع‌بندی:
می‌توان گفت در دنیای امروزی، داشتن یک وب سایت برای اشخاص، استارتاپ‌ها، بلاگرها شرکت‌ها و… به دلیل پتانسیل بالای دنیای مجازی، ضروری است (از نان شب واجب‌تر) و به عقیده‌ی کارشناسان بازاریابی، دنیای مجازی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بستر برای افزایش فروش و بازاریابی محسوب می‌شود و شرکت‌ها در صورت عدم داشتن یک وب سایت، طیف عظیمی از مشتریان خود را از دست خواهند داد. یکی از عوامل موفق شدن یک وب سایت، طراحی جذاب، تولید محتوا منظم برای کاربران است. به همین دلیل بهتر است فرآیند طراحی سایت را به فردی متخصص در این زمینه واگذار کنید. و بعد از فاز طراحی چاره‌ای هم برای سئو، استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ بیندیشیم.