وظایف تیم تولید محتوا حرفه‌ای چیست؟

اغلب افراد فکر می‌کنند تولید محتوا کاری ساده است و تنها یک نویسنده محتوای وب سایت را می‌نویسد و آن وب سایت از طریق تولید محتوا به سادگی مخاطب جذب می‌کند، و آن اتفاق‌های شیرین بعد از کلیک کردن روی محتوا خیلی راحت اتفاق می‌افتد.

منظورم از اتفاق‌های شیرین: جذب ترافیک بیشتر به وب سایت، اشتراک‌گذاری، کامنت گذاشتن، گشت و گذار در سایت از طریق لینک‌های داخلی، افزایش رتبه‌ی سئو، بررسی صفحه‌ی درباره‌ی ما، بررسی صفحه‌ی محصول، ترغیب بازدیدکننده به دادن اطلاعاتی مانند ایمیل، فروش محصول و … است.
این اتفاق‌های شیرین به طور خلاصه این سه مورد هستند:

  • جذب مخاطب جدید
  • درگیر کردن مخاطب‌های قبلی
  • فروش

یکی از مراحل چالش‌برانگیز تولید محتوا، شروع کار است؛ که اغلب وب سایتی را راه‌اندازی می‌کنیم اما نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم، بسیاری از سایت‌ها ناامیدانه در همین مرحله متوقف می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم قسمتِ سایت طراحی نکنیم اگر… مقاله‌ی اهمیت طراحی سایت را مطالعه نمایید.

قدم منفی یک: از کجا شروع کنم؟

موضوعی که فکر می‌کنم برای همه سوال باشد، این است که از کجا شروع کنم؟

در این مقاله تصمیم گرفتم تجربه‌هایم را در زمینه‌ی تولید محتوا سایت با شما به اشتراک بگذارم.

من پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع تولید محتوا تکلیف این موارد را حتما روشن کنید:

  • محتوا باید برای چه کسانی تولید شود؟
    مخاطبانی که محتوا برای آن‌ها تولید می‌شود باید شناسایی شوند، به عبارتی باید پرسنای مخاطب مشخص گردد.
  • اهداف کسب و کار از تولید محتوا چیست؟
    هدف از تولید محتوا می تواند جذب کاربر جدید، برندینگ، فروش و … باشد، وقتی هدف از تولید محتوا را تعیین کردید خیلی از سوال‌های شما در مورد نحوه‌ی انجام کار برطرف می‌شود.
  • چه منابعی برای شروع تولید محتوا دارید؟
    قبل از شروع تولید محتوا منابع مورد نیاز را تعیین کنید، باید بودجه و تعداد نیروی انسانی و سایر منابعی که در اختیار دارید مشخص گردد.
  • رقبای کسب و کار شما چه کسانی هستند؟
    رقبیب می تواند یک یاددهنده خوب برای شروع باشد، رقبای کسب و کار شما باید مشخص شوند. چون شما می توانید از شکاف محتوا (Content Gap) ایده برای عنوان مقاله بگیرید.

نکته: به جز این موارد می‌توانید قبل از شروع نمونه‌های مشابه خارجی را هم ببینید، اما این یک پیشنهاد است، شاید برای همه‌ی کسب  و کارها مناسب نباشد.

قدم صفر: ایده برای تولید محتوا از کجا بیاوریم؟

سوال بعدی که ممکن است سوال اغلب صاحبان کسب و کار باشد این است که ایده برای تولید محتوا از کجا بیاوریم؟

اگر ایده برای عنوان مقاله نداشتیم چه کارهایی باید انجام دهیم:

  • از ابزارهای انتخاب کلمه‌ی کلیدی استفاده کنید. با جستجوی کلمه‌ی کلیدی هم در ابزارها و هم در پیشنهادات گوگل (در پایین صفحه‌ی جستجو) به ایده‌های زیادی می‌رسید.
  • رقبا را زیر نظر بگیرید، همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم، از شکاف‌های محتوا (Content Gap) می‌توان ایده گرفت.
  • کاربران را دریابید، اگر پرسنای مخاطب را تعیین کنید، خیلی راحت می‌توان از نیازها و مشکلات مخاطب ایده‌ گرفت.
  • اگر مدتی از فعالیت‌تان می‌گذرد از این موارد هم می‌توانید ایده بگیرید: ورودی‌های سرچ کنسول صفحات سایت‌تان، کامنت مقاله‌های قبلی، کامنت یا پیام‌های شبکه های اجتماعی
  • یک روش تجربی دیگر هم که می‌توانم پیشنهاد کنم این است که در سایت فرمی قرار دهیم و از کاربر بپرسیم: آیا سوالی دارد که جوابش را نمی داند؟

قدم یک: نوشتن تقویم محتوا

  • چگونه تقویم بنویسیم؟
    بعد از جمع‌آوری ایده‌ها، حتما توصیه می‌کنم که برای تولید محتوا وب سایت‌تان تقویم محتوا داشته باشید، این تقویم باید قبل از شروع هر ماه نوشته شود، در هر روز تقویم باید عنوان دقیق مقاله مشخص شود.
  • در هر ماه چند مقاله داشته باشیم؟
    این موضوع به ماهیت کسب‌و‌کار، استراتژی محتوا و توان اجرایی تیم بستگی دارد.
  • برای نوشتن تقویم از چه ابزاری استفاده کنیم؟
    ابزارهایی برای نوشتن تقویم وجود دارد، من از همان اکسل استفاده می‌کنم، و معتقدم: درست است که ابزارها خوب هستند، اما این موضوع که تقویم‌مان را با چه ابزاری بنویسیم شاید نسبت به پایبندی به اجرای تقویم خیلی اهمیت نداشته باشد. پس توصیه می‌کنم خود را درگیر ابزارها نکنید.

قدم دو: شروع کار تیم تولید محتوا

پس از نوشتن تقویم محتوا کار تولید محتوا شروع می‌شود، بهتر است برای این کار یک تیم تشکیل بدهیم، چون کار تیمی باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

بسیاری از کسب و کارها با یک تیم کوچک و افراد کمی کار خود را شروع می‌کنند. با توجه به حجم کاری ممکن است تولید محتوای یک وب سایت با یک نفر انجام شود، ممکن است نیاز به تیم‌سازی باشد. در ابتدای کار و در صورتی که حجم کاری پایین باشد یک شخص می‌تواند چند وظیفه را بر عهده داشته باشد، اما در ادامه اگر حجم کاری زیاد شود بهتر است وظیفه‌ها تفکیک شود و هر شخص وظیفه‌ی مشخصی داشته باشد.

در ادامه‌ی مقاله به معرفی نقش‌های مورد نیاز برای تشکیل تیم تولید محتوا و بررسی وظایف اعضای تیم تولید محتوا می‌پردازم.

یک تیم محتوای حرفه‌ای از اعضای زیر تشکیل شده است:

  • مدیر تیم تولید محتوا
  • استراتژیست محتوا
  • استراتژیست بازاریابی محتوا
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • مدیر فنی
  • توسعه دهنده‌ی وب
  • کارشناس تجربه مشتری (CX)
  • متخصص SEM یا Search Engine Marketing
  • مسئول ایمیل مارکتینگ
  • تولید کننده‌ی محتوا
    – نویسنده
    – طراح گرافیست
    – تدوینگر
    – پادکستر
  • ویراستار

مدیر تیم تولید محتوا:

مدیر یک تیم محتوا نقش بسیار مهم و اساسی را در تیم ایفا می‌کند؛ چراکه باید درک نسبتا خوبی از اهداف کار داشته باشد و در کنار ارتباط و شناخت درست اعضای تیم، از دانش نسبی خوبی در زمینه‌ی جذب مخاطب و بازاریابی برخوردار باشد. یک مدیر خوب مدیری است که:

  • تیم را به مشارکت در دستیابی به اهداف استراتژیک تشویق می‌کند.
  • درکی کامل از چگونگی پاسخ کاربران به پیام‌های دیداری، نوشتاری و گفتاری دارد.
  • یادگیرنده و خواننده‌ی فعال است.
  • فردی متفکر و خلاق است که ایده‌ها را به روش‌های منحصر به فرد پیاده‌سازی می‌کند.
  • به طور مداوم در حال تحقیق و یادگیری و شناسایی فرصت‌های پیشرو به جای دنبال کردن بازار است.
  • شخصیت‌های خریدارها را می‌فهمد.
  • تقسیم مخاطب را می‌فهمد.
  • روش‌های خلاقانه را برای جلب توجه خریدار مشخص می‌کند.
  • موضوع اول-مشتری را هنگام طراحی محتوای مربوطه به کار می‌برد.
  • تیم را در مورد اهداف آگاه می‌کند.
  • با همه‌ی اعضای تیم ارتباط نزدیک دارد.
  • ابزارها و فناوری‌ها را برای پشتیبانی از پیشرفت‌های ارائه محتوا شناسایی می‌کند.

استراتژیست محتوا:

استراتژیست در واقع معمار نقشه‌ی راه محتوایی تیم است. بخشی از وظایف این فرد، تحقیقات مختلفی است که شامل بررسی مخاطبان (Audience research)، بررسی کلمه‌ی کلیدی و بهبود سئو می‌باشد. مشخص کردن ساختار بستر محتوا (کانال‌های محتوا، تقسیم‌بندی‌ها و …) و ایجاد تقویم محتوایی بر اساس آن، از دیگر وظایف مهم یک استراتژیست محتوا به شمار می‌رود. استراتژیست محتوا در حقیقت به عنوان مدیر پروژه فعالیت می‌کند و سایر افراد تیم محتوا را هدایت می‌کند؛ پس استراتژیست باید دارای روابط اجتماعی بالایی باشد. همچنین به دلیل اهمیت بالای این نقش، توصیه می‌شود تا بیشترین ارتباط را با مشتریان داشته باشد. برخی از وظایف دیگر یک استراتژیست محتوا عبارت است از:

  • با توجه به تقویم بازاریابی محتوا، تقویم تولید و انتشار محتوا را تهیه می‌کند.
  • با افراد تیم تولید محتوا و به خصوص استراتژیست بازاریابی محتوا به صورت برنامه‌ریزی شده در ارتباط است.
  • اهداف تیم را مشخص کرده و تیم تولید محتوا را مدیریت می‌کند.
  • رقبای محتوایی را در نظر می‌گیرد، اما از آن‌ها کپی نمی‌کند و به دنبال ارائه‌ی محتوای منحصر به فرد است.
  • موضوعات و عنوان‌های پرجستجو از سمت کاربران را ذخیره کرده و در تقویم محتوایی از آن‌ها استفاده می‌کند.
  • ساختار محتوا و سبک انتشار محتوا را تعیین می‌کند.

استراتژیست بازاریابی محتوا:

استراتژیست بازاریابی محتوا شخصی است که انگیزه‌های بازاریابی را بررسی می‌کند. در برخی از تیم‌های کوچک و به خصوص در مراحل ابتدایی تشکیل تیم، وظایف استراتژیست محتوا و استراتژیست بازاریابی بر عهده‌ی یک نفر می‌باشد. اما توصیه می‌شود تا حد امکان این دو نقش از هم جدا شوند و برای جلوگیری از عدم هماهنگی در ادامه‌ی راه، ساعات بیشتری با یکدیگر در تعامل باشند. برخی از وظایف یک استراتژیست بازاریابی محتوا عبارت است از:

  • براساس اهداف بازاریابی محتوا، تقویم بازاریابی محتوا را تولید می‌کند و آن را به استراتژیست محتوا تحویل می‌دهد. در واقع اهداف تیم تولید محتوا را مشخص می‌کند.
  • هرچند به طور مداوم رقبا را زیر نظر می‌گیرد، اما از آن‌ها کپی نمی‌کند و به دنبال ارائه‌ی محتوای منحصر به فرد است.
  • موضوعات و عنوان‌های پرجستجو از سمت کاربران را ذخیره کرده و در تقویم محتوایی از آن‌ها استفاده می‌کند.
  • محتوای مرتبط با اهداف بازاریابی، خدمات و محصولات برند را در تمامی کانال‌هایی که احتمال وجود مخاطب هست به صورت مداوم منتشر می‌کند.
  • به طور مداوم ایده‌های مناسب برای بازاریابی را جمع می‌کند و آنها را در یک کتابخانه محتوای اصلی برای آینده سازمان‌دهی می‌کند.
  • مخاطبان را تقسیم‌بندی می‌کند، از مراحل گشت و گذار مخاطب و علایق وی آگاهی دارد و به جای فروش محصولات و خدمات، از منظر آموزشی و آموزنده با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی:

رشد مداوم کانال‌های رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های بی پایانی برای تعامل مشتری ایجاد می‌کند. این باعث شده تا جذب کردن مشتری راه‌های ساده و فراوانی داشته باشد. بودن در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی یک رویکرد عملی نیست. مخاطب، ستاره‌ی راهنما در انتخاب کانال‌های رسانه‌های اجتماعی است. یک مدیر شبکه‌های اجتماعی خوب:

  • خریدار و بازارهای هدف را می‌شناسد.
  • در صحبت کردن با مشتری در کانال‌های منتخب با تجربه است.
  • به طور مداوم در تمام کانال‌ها به مخاطبان گوش می‌کند تا از پیام صحیح در جای مناسب خود استفاده کند.
  • کانال‌ها و روندهای جدید را برای رشد مستمر، (جمع آوری مخاطب بیشتر) مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • تکنیک‌ها، ابزارها، فناوری‌ها و داده‌های ارائه شده در هر کانال را می‌فهمد.
  • به طور كلامی‌ و بصری ارتباط برقرار می‌كند.
  • برای دستیابی به اهداف استراتژیک با اعضای تیم همکاری می‌کند.
  • ایده‌ها و پیشنهادهای خود را برای ابتکارات جدید ارائه می‌دهد.
  • فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی را رصد می‌کند.
  • یادگیرنده‌ی فعال و همیشه در حال کشف فنون و فرصت‌های جدید برای پیشرفت است.

مدیر فنی:

بروزرسانی محتوا، یک بخش مهم از استراتژی بازاریابی محتوا است. وب سایت ابزاری است که محتوا روی آن قرار می‌گیرد. هر کانال‌ محتوای ارتباط جمعی (چه معمولی و چه پیچیده) نیازمند پیاده‌سازی بر بستر نرم افزاری و سخت افزاری مناسب است که مدیر فنی، مسئول نظارت بر توسعه‌ی آن می‌باشد. مدیر فنی با مشارکت‌های تیمی می‌کوشد تا بهترین روش برای توسعه‌ی وب سایت را پیدا کند. این کار با همکاری مدیر محتوا انجام می‌شود. برخی از وظایف مدیر فنی عبارت است از:

  • اهداف استراتژیک و معیارهای موفقیت را برای توسعه‌دهندگان وب سایت شرح می‌دهد و با آنها در ارتباط است.
  • با همکاری توسعه‌دهندگان می‌کوشد تا بهترین روش‌ها را برای برآورده کردن نیازهای کاربر و نیازهای محتوایی، شناسایی کند.
  • به توسعه‌دهنده کمک می‌کند مانند مشتری فکر کند.
  • بودجه و زمان توسعه را تعیین می‌کند.
  • با مدیر در ارتباط است.
  • فرصت‌ها را برای پیشرفت در فناوری‌ها، ابزارها، فرآیندها و روش‌ها شناسایی می‌کند.
  • برای اطمینان از توسعه‌ی وب سایت مطابق با نیاز تیم تولید محتوا با استراتژیست محتوا در ارتباط است.

توسعه دهنده‌ی وب:

توسعه دهنده‌ی وب یک عضو از تیم محتوا است. توسعه‌دهندگان اغلب از دیدگاه فنی جوانب زیادی را در نظر می‌گیرند. تغییر طرز فکر و یک نگاه از خارج به داخل به قضایا، گاهی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. نقش مدیر فنی که در بخش قبل به تفصیل بیان شد، شامل پرورش مداوم این تغییر نگرش است و توسعه‌دهنده‌ی وب باید آن را انجام دهد. یک توسعه‌دهنده باید دارای تجربه‌ی کافی در طیف گسترده‌ای از فناوری‌های وب رایج از جمله طراحی پایگاه‌داده، ساختارهای قابل‌استفاده مجدد، قابلیت نگهداری (Maintainability) و توسعه‌پذیری (Extensibility)، باشد. سایر وظایف توسعه‌دهنده‌ی وب عبارت است از:

  • رویکردها و راه حل‌های احتمالی را اولویت‌بندی می‌کند و به ترتیب بررسی می‌کند.
  • تحویل تغییرات و روش اعمال تغییرات تعریف شده توسط اعضای تیم را مدیریت می‌کند.
  • جدول زمانی پروژه و نیز تحویل مقاله را می‌فهمد.
  • رفتار و خواسته‌های مخاطب را می‌فهمد و بخش‌های مختلف بازار را مورد هدف قرار می‌دهد.
  • برای بهبود مداوم تعامل و کاهش نارضایتی، با کارشناس تجربه کاربری و اعضای تیم تجربه مشتری همکاری می‌کند.
  • به طور مداوم توصیه‌هایی را برای پیشرفت در ابزارها، فن آوری‌ها، روش‌ها و فرایندها، ارائه می‌دهد.
  • با اصول UI و UX آشنایی داشته باشد. (در برخی تیم‌ها نقش‌های متخصص تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) ممکن است تفکیک شود.)

کارشناس تجربه مشتری (CX):

یک کارشناس تجربه‌ی مشتری می‌کوشد تا همواره رضایت مشتری را در نظر بگیرد. باید توجه داشت که CX تجربه‌ی جامع مشتری از کار با یک سازمان است، اما تجربه‌ی کاربر (UX) با تعاملات مشتریان از وب سایت، محصول یا برنامه‌ی آن سازمان سروکار دارد. پس تجربه‌ی کاربر‌ی تاثیر مستقیمی بر تجربه‌ی مشتری دارد و هر دو برای رضایت کلی مشتری حیاتی هستند. یک کارشناس تجربه‌ی مشتری خوب کسی است که:

  • به این فکر می‌کند که بعد از انتشار محصول چه اتفاقی می‌افتد و مخاطب چه بازخوردی خواهد داشت.
  • همواره سعی در تجربه‌ای همه جانبه با سایر وب سایت‌ها و فناوری‌هاست تا تجربه‌ی خود از کار با مشتری را بهبود دهد.
  • الزامات و نیازهای مربوطه را به مدیر فنی و توسعه دهنده وب انتقال می‌دهد.
  • از ردیابی داده‌های داخلی، گزارش‌ها، داده‌های متفاوت، داده‌های نقشه گرمایی، برای ارزیابی مداوم تعامل مشتری، فرایندها و سیستم‌ها، استفاده می‌کند.
  • یک تیم CX را هدایت می‌کند تا زمینه‌ها و فرصت‌های تجربه‌های بهتر را شناسایی کند.
  • برای کسب دید بهتر، معیارهای رضایت مشتری را از طریق نظرسنجی به دست می‌آورد.
  • معیارهای رضایت‌مندی که از طریق نظرسنجی‌ها و مشاهدات به دست آورده را به کل سازمان منتقل می‌کند تا همه‌ی اعضای تیم به طور مداوم مانند مشتری فکر کنند.

متخصص SEM یا Search Engine Marketing:

SEM و  SEO اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازاریابی موتورهای جستجو نوعی از بازاریابی اینترنتی است که در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPS) از طریق بهینه‌سازی و تبلیغات، تاکتیک‌های SEO و … سعی در بهبود بخش بازاریابی دارد. این تاکتیک‌ها شامل مواردی مانند پرداخت هزینه به ازای هر کلیک (PPC) و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (smm) هستند. رویکرد انتخاب‌شده برای سازمان تا حد زیادی توسط استراتژی، مخاطب و جایی که سازمان در حال حاضر در حوزه‌‌ی بازاریابی قرار دارد، تعیین می‌شود. متخصص SEM در قالب کارهای زیر به ابتکارات بازاریابی محتوا کمک می‌کند:

  • با تاکتیک‌های SEO ، PPC و SEM آشنایی دارد.
  • در ابزارها، فن آوری‌ها و روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها با تجربه است.
  • خریدار بازارهای هدف را می‌شناسد.
  • نگاه خلاقانه به داده‌ها دارد.
  • روندها را مشخص کرده و فرصت‌های تغییر را پیش‌بینی می‌کند.
  • با پیشنهاد روش‌های SEM مناسب برای رسیدن به اهداف استراتژیک، به استراتژی بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند.
  • به طور مداوم تمام فعالیت‌ها و نتایج را در مقابل اهداف تعیین شده نظارت می‌کند.
  • نتایج را به کلیه ذینفعان و رهبران تیم انتقال می‌دهد.

مسئول ایمیل مارکتینگ:

یکی دیگر از کانال‌های ارتباطی با مخاطب، توزیع محتوا از طریق ایمیل است. البته باید به این نکته توجه داشت که تیم تولید محتوا با استفاده از ایمیل تنها محتوای خود را به اشتراک نخواهد گذاشت، بلکه در این روند یک مخاطب ایجاد می‌شود که تمایل دارد محتوا را دنبال کند. ایمیل بهترین راه برای این اثربخشی است. فردی که در تیم مسئول ایمیل مارکتینگ است قادر به انجام این کارها می‌باشد:

  • با سیستم‌های ایمیل مارکتینگ مانند میلرلایت و سندر آشنایی دارد.
  • به جذب مشترکین جدید کمک می‌کند.
  • انواع ایمیل‌های مناسب را برای لحظه‌های مناسب تهیه می‌کند.
  • به مقررات مربوط به (مانند قوانین CASL و CAN-SPAM) پایبند است.
  • داده‌های ایمیل مربوط را با تیم به اشتراک می‌گذارد.
  • در مورد روند ایمیل ارسال شده و نتایج آن به اعضای تیم گزارش می‌دهد.

تولید کننده‌ی محتوا:

اغلب افراد فکر می‌کنند که منظور از تولید کننده‌ی محتوا یک نویسنده است، درست است که متن مادر همه‌ی انواع محتواها است، اما برای وب سایت می توانیم ۴ نوع محتوا تولید کنیم: متن، تصویر، ویدیو، پادکست. پس نقش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند همه تولید کننده‌ی محتوا هستند.

  • نویسنده
  • گرافیست
  • تدوینگر
  • پادکستر

در ادامه به توضیح وظایف هر نقش می‌پردازیم.

نویسنده:

نویسنده کسی است که محتوای مورد نظر را در قالب خواسته شده می‌نویسد. نویسنده باید محتوا را به نحوی بنویسد که مخاطب برای خواندن آن تا انتها انگیزه داشته باشد. نویسنده لزوما تنها محتوای یک مقاله را تهیه نمی‌کند، بلکه ممکن است مهارت نویسنده در پاسخگویی نظرات مخاطبین و ارتباط گرفتن با آنها باشد و یا به تیم در جهت نوشتن متن‌های ایمیل‌ها و کپشن پست‌های شبکه‌های اجتماعی کمک کند. برخی از وظایف نویسنده‌ی محتوا عبارت است از:

  • براساس تقویم محتوایی همراه با موضوعات، یادداشت ها و نظرات از استراتژیست محتوا و بازاریابی محتوا، سعی می‌کند محتوا را متناسب با پرسونای مخاطب خلق کند. و در ایجاد محتوای مناسب برای مخاطب با تجربه است.
  • می‌داند از چه منابعی در نوشته‌های خود کمک بگیرد که قابل اعتماد باشند.
  • از یک لحن داستانی برای ایجاد تعامل با مخاطب استفاده می‌کند.
  • مخاطب را درک می‌کند و با او حرف می‌زند.
  • روش‌های خلاقانه‌ای در جذب مخاطب برای ارائه‌ی محتوای سنگین یا طولانی دارد.
  • لحنش حاوی مطالب آموزنده است که با کمترین تلاشی قابل خواندن (روان) است.
  • زمان‌های تحویل و کار براساس تقویم محتوایی را درک می‌کند.
  • داستان‌های جذاب و منحصر به فردی را ایجاد می‌کند که کپی نیستند.

به طور معمول نویسنده‌ به دلیل آنکه محتوایی را خود نوشته ‌است، به سختی می‌تواند آن را ویرایش کند و خطاهای خود را بیابد. نقش ویرایشگر محتوا یا ویراستار، برای انجام این وظیفه در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی نقش و وظایف ویراستار می‌پردازم.

ویراستار:

یک ویراستار محتوای دریافتی از نویسنده را از نظر کیفیت و بی نقص بودن (چه فنی و چه ساختاری و چه علمی) بررسی می‌کند. این شخص پیش نویس‌ها را از نویسنده دریافت می‌کند و در صورتی که نیاز به تغییر در محتوا یا نگارش آن باشد، قبل از ارسال مقاله به مدیر تولید، ویرایش‌های مهم و اساسی را انجام داده و با نویسنده‌ی آن محتوا هم مشورت می‌کند. در بسیاری از موارد، این نقش توسط استراتژیست محتوا یا یک نویسنده‌ی دوم انجام می‌شود. یک ویراستار خوب:

  • در ایجاد محتوا برای مخاطب با تجربه است.
  • مهارت‌های عالی ارتباط کلامی ‌و نوشتاری دارد.
  • به کار و تلاش‌های نویسنده‌ی محتوا احترام می‌گذارد.
  • ارتباطی مستقیم ‌با اعضای تیم برقرار می‌کند.
  • به جدول زمانی تحویل مقاله پایبند است.
  • پیشنهاد‌های مربوط به تغییرات را در اولویت قرار می‌دهد.
  • فعالیت رقبا را زیر نظر می‌گیرد.

طراح گرافیست:

طراح کسی است که هرگونه تصویری را که محتوا نیاز دارد، طراحی می‌کند. این تصاویر باید قابلیت انتشار در کانال‌های محتوایی گوناگون مانند شبکه‌های اجتماعی را داشته باشند. یکی از اشتباه‌های مرسوم تیم محتوا این است که تصور می‌کنند، می‌توانند هر تصویری را که دوست دارند در وب‌سایت و یا محصول خود قرار دهند. اما باید دقت کرد که تصویری که توسط طراح ایجاد شده است، به وب سایت یا محصول کمک می کند تا به نسبت سایر رقبا متفاوت و برجسته شود. برخی از وظایف طراح به شرح زیر است:

  • با تیم تولید محتوا برای طراحی تصاویر مقالات و شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها همکاری می‌کند.
  • با مدیر تیم، استراتژیست محتوا، استراتژیست بازاریابی محتوا و مدیر شبکه‌های اجتماعی در ارتباط است.

تدوینگر:

بعد از تولید محتوای ویدیویی، ممکن است ویدیو نیاز به ویرایش داشته باشد. گاهی این ویرایش جزیی است و گاهی نیز بسیار پردردسر است؛ وجود یک تدوینگر برای تدوین ویدیوهای ساخته شده در تیم ضروری است. یک تدوینگر خوب:

  • با نرم افزارهای ویرایش ویدیو آشنایی کامل دارد.
  • با نرم افزارهای صداگذاری آشنایی کامل دارد.
  • دانش متوسط طراحی موشن گرافیک برای افکت‌گذاری را دارد.
  • با مدیر تیم، استراتژیست محتوا، استراتژیست بازاریابی محتوا و مدیر شبکه‌های اجتماعی در ارتباط است.

پادکستر یا تولید کننده‌ی محتوای صوتی:

گاهی اوقات ممکن است با توجه به اهداف کسب و کار و نیاز کاربران تصمیم بگیرید که محتوایی را به صورت صوتی ارائه دهید، جالب است بدانیم که پادکست یکی از انواع محتواهایی است که مخاطبان زیادی دارد، چون نسبت به سایر انواع محتواها دسترسی به آن راحت‌تر است، به طور مثال مخاطب می‌تواند پادکست شما را در موبایلش ذخیره کرده و هر زمان که وقت داشت به آن گوش دهد.

پیشنهاد می‌کنم برای این ‌کار با شخصی که مهارت گویندگی خوبی دارد همکاری کنید، چون پادکستر بودن آسان نیست و چیزی فراتر از صحبت کردن روی میکروفون است. مثلا اگر پادکست شما یک مصاحبه باشد، پادکستر باید توانایی مکالمه‌ی خوبی داشته باشد، که این توانایی را همه ندارند. مهارت‌هایی که یک پادکستر خوب باید داشته باشد عبارتند از:

  • مخاطب را به خوبی بشناسد.
  • مهارت گفتاری خوبی داشته باشد، تا مخاطب را تا ترغیب کند که تا انتهای پادکست را گوش دهد.
  • باید بتواند به نحوی با مخاطب ارتباط برقرار کند که به مخاطب حس همدلی را منتقل کند.
  • باید هنر استفاده از صدا برای انتقال احساسات را داشته باشد.
  • زمان تحویل پادکست بر طبق تقویم محتوا را درک ‌کند.

جمع‌بندی:
در این مقاله ویژگی‌ها و وظایف یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای بررسی شد. لازم به ذکر است که برای تشکیل تیم تولید محتوا، با توجه به حجم کاری ممکن است فردی چند وظیفه را با هم انجام دهد. برای مثال ممکن است وظیفه‌ی استراتژیست محتوا، متخصص SEM، و ویراستاری بر عهد‌ه‌ی یک شخص باشد. حجم کاری تیم تولید محتوا را استراتژی محتوا و بودجه تعیین شده برای این کار مشخص می‌کند. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد، اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، در قسمت نظرات با من و سایر بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارید.